CREDITS
CHOREOGRAFIE:
Sylva Šafková
TEXT:
Jiří Šafka
ÚČINKUJÍCÍ:
Eliška Jirsová, Simona Machovičová, Florian Garcia, Filip Staněk, Michal Toman & Tomáš Reindl & OMNION
HUDBA:
Tomáš Reindl & OMNION
VOICEOVER:
využití AI
SCÉNOGRAFIE & KOSTÝMY:
Marek Cpin
SVĚTELNÝ DESIGN:
Martin Špetlík
PRODUKCE:
Anna Borovská
PRODUCENT:
420PEOPLE
PROPAGACE, PR:
Aneta Jochim
SUPPORT:
The project is a collaboration between 420PEOPLE & OMNION & Archa Theatre. The activities of 420PEOPLE are supported by a grant from the City of Prague, a grant from the Ministry of Culture of the Czech Republic, the Municipal District of Prague 1, the Municipal District of Prague 7 & Art District Prague 7 and the State Culture Fund of the Czech Republic. The work of the ensemble is also supported by the donor Mrs. Sonia Bartová and the donor Mr. Václav Dejčmar. In cooperation with Studio Maiselova.







O PŘEDSTAVENÍ
Taneční představení HeArt of Noise souboru současného tance 420PEOPLE v choreografii Sylvy Šafkové přináší novodobý pohled na futurismus v pohybu, hudbě i scénografii. Industriální hluk ale i zvuky lidského těla, hlasy, tlukot srdce. To vše na vodní hladině přímo na jevišti. Živě zazní kultovní nástroj futuristů intonarumori.
Inspirací choreografie HeArt of Noise je, jak název sám napovídá, hluk. Hluk většinou vnímáme negativně, jako cosi rušivého. Negativní konotace tohoto výrazu ale nemusí být vždy na místě. Tak třeba angličtina používá pro „hluk“ a „zvuk“ stejný výraz „noise“. Můžeme tedy možná říci, že inspirací představení není hluk, ale zvuk, zvuk jako určitý protipól hudby. Samozřejmě se nejedná o hluk náhodný, ale o hluk komponovaný. Ideově tak představení navazuje na manifest futuristů „Art of Noise“ (L’arte dei Rumori) sepsaný Lugi Russolem, který v hluku vidí především nové možnosti zvukového prožitku, který není svázán omezeným rejstříkem zvuků tradičních hudebních nástrojů.
Ke spolupráci v tomto projektu Sylva Šafková přizvala zvukového mága T. Reindla & OMNION, který na scéně za pomoci nahrávek i živé produkce vytvoří svoji verzi scénického hluku v různých jeho podobách. Industriální zvuky, údery do vodní hladiny ale i zvuky lidského těla, hlasy, tlukot srdce doprovodí choreografii pro tanečníky souboru 420PEOPLE, to vše v scénografii Marka Cpina a ve světelném designu Martin Špetlíka. Vedle těch nejlepší tanečníků se můžete těšit i na vodní hladinu přímo na jevišti nebo na to, že živě zazní kultovní nástroj futuristů intonarumori.
„Často to není hluk, co nás rozptyluje, ale vše ostatní odvádí naši pozornost od vnímání toho pravého zvuku, zvuku života.“
UPOZORNĚNÍ: Toto představení obsahuje hlasitou hudbu.
O AUTOROVI
Sylva Šafková
Narodila se roku 1984 ve Zlíně. Tanec studovala od roku 1994 na konzervatoři v Brně a poté na pražské Taneční konzervatoři. V letech 2000–2002 pokračovala ve studiích na École-atelier Rudra Béjart Lausanne. V říjnu 2001 vystoupila v inscenaci Lumiére s Béjart Ballet Lausanne a v letech 2002–2003 působila v souboru Compagnie M – Maurice Béjarta v Lausanne. S choreografií Maurice Béjarta – Mére Teresa et les enfants du monde – absolvovala sérii představení v Evropě, Libanonu, Egyptě, Argentině a Brazílii. V roce 2004–2005 působila jako sólistka Pražského komorního baletu Státní Opery Praha, kde tančila například titulní roli v baletu Pavla Šmoka a Pavla Ďumbaly Popelka nebo v Sinfoniettě Pavla Šmoka. Tančila také v choreografiích Jana Kodeta Povídání s Fridou (role Fridy) a (e)motions pure. V letech 2005–2013 působila jako demisólistka v souboru Baletu Národního divadla v Praze, kde tančila v představeních Louskáček – Vánoční příběh, Oněgin, Romeo a Julie, Zlatovláska, La Sylphide a Labutí jezero. V moderním repertoáru tančila v choreografiích Petra Zusky – Requiem, Ibbur aneb Pražské mystérium, BREL-VYSOTSKIJ – KRYL / Sólo pro tři, D.M.J. 1953–1977 dále pak v choreografiích Jiřího Kyliána, Jana Kodeta, Johana Grebena, Uriho Ivgiho a Tomáše Rychetského. V baletu světoznámého choreografa Matse Eka Carmen ztvárnila titulní roli Carmen. Také v baletu Othello Youriho Vámose ztvárnila titulní roli Desdemony. Vedle interpretační práce se věnuje také choreografii: Cumbia, Simple symphony for three, Fuga, Zinin, Ciacona, Záměna, Triang, We are all same yet different. V roce 2004 získala 2. cenu v seniorské kategorii na Mezinárodní taneční soutěži Premio Roma v Itálii a v roce 2007 prémii pro nejlepšího choreografa na Mezinárodní choreografické soutěži v Plzni. V roce 2009 ukončila studium choreografie na pražské HAMU. V roce 2013 – 2014 absolvovala několik stáží v Israeli – Vertigo Dance Company a Kibbutz Contemporary Dance Company. Po návratu spolupracovala s tanečními soubory v Praze: Pražský komorní balet, Dekkadancers a Bohemia Balet. Pro Divadlo F.X.Šaldy v Liberci vytvořila v roce 2016 celovečerní balet Alenka v říši divů. Věnuje se také pedagogice klasického a moderního tance: HAMU, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, First English Speaking International Ballet School, Baletní škola Dobřichovice. Od roku 2015 spolupracuje se souborem Dance Company Nanine Linning/Theater Heidelberg, kde v letech 2016 – 2017 působila jako rehearsal director a asistent choreografie. V roce 2018 se zúčastnila semifinále mezinárodní choreografické soutěže v Hannoveru se svou choreografií Off – Balance, kterou vytvořila v roce 2017 v Mannhheimu. Od roku 2019 působí jako umělecký asistent choreografa a uměleckého ředitele souboru 420PEOPLE Václava Kuneše. Pro soubor 420PEOPLE vytvořila choreografie INspiraCe, Why things go wrong, HeArt of Noise nebo taneční film Through Glass, který získal hlavní cenu Pick of the fest Award na tanečním filmovém festivale v Los Angeles.
420PEOPLE & Studio Maiselovka
Soubor současného tance 420PEOPLE, do jehož názvu si tvůrci vepsali českou telefonní předvolbu, založili Václav Kuneš a Nataša Novotná na přelomu roku 2007/2008 po návratu z působení v jednom z nejprestižnějších světových souborů tanečního divadla – Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána. Společná vize vybudovat v Praze svůj vlastní soubor současného tance dala vzniknout 420PEOPLE, jenž v současné době slaví na české i mezinárodní taneční a divadelní scéně již přes 16 let.
420PEOPLE je nejen soubor současného tance, ale také „značka“, která veřejnosti nabízí unikátní slovník současného tance ve formě představení a autorských choreografií na moderní interpretační a profesionální úrovni. Díky své kontinuální tvorbě přivádí nejen na jeviště ale i do online prostoru výjimečnou originalitu a divácky nezapomenutelný umělecký zážitek. Důležitou součástí tvorby je také netradiční dialog s divákem formou workshopů, online projektů, diskuzí, tanečních filmů, dokumentů, projekcí a dalších aktivit. Kreativním místem tance, pohybu a umění souboru je Studio Maiselovka, která se nachází v samotném centru Prahy 1 v Maiselově ulici. Prostor otevírá možnosti k plánování umělecky hodnotných projektů, inovativních jevištních formátů, pedagogickému působení kvalitních lektorů, ale i ke komerčním akcím. Studio je centrem setkávání kulturně orientovaných obyvatel s možností porozumět a přiblížit se k současnému tanci a pohybu. Od roku 2022 jsou zde tvořeny taneční projekty, které přináší intimní atmosféru celého představení. Za tento koncept získal soubor 420PEOPLE 5 nominací na Cenách Thálie z nichž byla jedna proměněna v cenu Thálie 2023.